söndag 7 mars 2010

Vem är Jan Tegnér???

Just nu pågår primärvalen på landstings- och kommunfullmäktigenivå inom Piratpartiet. Det är en demokratisk process där alla medlemmar själva kan sätta ihop sin "drömlista" utifrån anmälda kandidater och sedan kommer medlemmarnas rankning sammanställas för att få fram de slutliga listorna.

Det är rätt spännande val eftersom det kan gå hur som helst. Inom den kommunpolitiska gruppen har jag mycket starkt stöd, men samtidigt är jag nog inte så känd bland t ex Piratstudenterna och Ung Pirat.

I förra inlägget pratade jag om vilka delar av Piratpartiets kommunpolitik jag brinner för, men jag insåg att jag kanske även borde ge en mer personlig bild av mig själv så att alla kan göra bedömningen om de tycker jag är en lämplig kandidat eller ej.

Jag är 43 år gammal och har bott i Uppsala sedan 1986 när jag flyttade hit för att plugga. Jag har två grabbar som är 15 och 17 år och som bor hos mig halva tiden. Jag arbetar inom försvarsindustrin med system för träning & simulering och med ledningssystem. Jag har arbetat en del i internationell miljö i mitt jobb, dels inom industrikonsortier, i EU-projekt och även inom standardiseringsorganisationen Simulation Interoperability Standardization Organization, där jag suttit med i konferenskommittén och även arrangerat två internationella simuleringskonferenser i Stockholm. Jag har även skrivit och presenterat ett tiotal "white papers" på internationella konferenser och har även suttit med i panelen på paneldebatter både internationellt och senast här hemma på Världsklass IT Uppsala tidigare i veckan. Jag är mycket van att tala inför människor och är bra på att formulera mig.

Jag har även varit fackligt aktiv i ca 12 års tid, både på lokal nivå samt i Sveriges Ingenjörers fullmäktige och som nuvarande ordförande för Sveriges Ingenjörer i Uppsala län. Det har gett mig ett starkt socialt engagemang, stor kunskap om arbetsmarknadsfrågor, arbetsmiljöfrågor, arbetslagstiftning och en vana att debattera och förhandla. Jag har även fått ett bra kontaktnät med lokalt näringsliv och viktiga lokala organisationer.

På min övriga fritid har jag ägnat mig åt en hel del olika saker. Har alltid varit engagerad i mina barn, så jag var scoutledare för min äldsta grabb i sex års tid och min minsta grabb som spelar innebandy och fotboll har jag följt med på nästan varenda cup som de har åkt iväg på. Det är enormt kul att se hur de och deras kompisar har utvecklats genom åren.

En av mina största hobbies är mat & dryck. Har varit väldigt engagerad i vinprovarföreningen Munskänkarna och var utbildningsansvarig i Uppsala under sex års tid och har nog hållit mellan 100 och 150 vinprovningar genom åren.

Vilka personliga egenskaper är det då som gör att jag skulle kunna vara en bra kandidat? De främsta egenskaperna jag har är nog att jag är väldigt kreativ och att jag är en riktig visionär samt att jag har en enorm drivkraft.

De visioner och mål jag sätter upp arbetar jag stenhårt för och jag försöker hitta olika vägar för att närma mig min vision. Jag brukar säga att man ska sikta mot stjärnorna, för då kanske man landar på månen och det är betydligt längre än de flesta kommer. En av de saker jag brinner mest för idag är att få fart på industrin i Uppsala, så att färre behöver pendla till sina jobb. Detta skulle ge en bättre livssituation för alla och skulle även vara bättre för miljön.

Jag har även ett oerhört starkt socialt engagemang och inget gör mig mer upprörd än orättvisor. Jag har en son med ADHD/Asperger, så jag har mycket erfarenhet av hur dåligt och hur bra skolan av idag kan fungera för barn med handikapp.

Jag har även betydligt mer erfarenhet av sjukvården än de flesta. Som barn hade jag väldigt svår astma och allergi och fick åka in på sjukhus titt som tätt. Jag har även genomgått fem knäoperationer, har haft en whiplashskada och har även haft cancer, så jag har en bra erfarenhet av svensk vård som patient. Dessutom har jag en syster som är läkare, en annan syster som är läkarsekreterare, en mamma som arbetat som sjukvårdsbiträde, en ex fru som är sjuksköterska och dessutom känner jag många andra som arbetar inom vården, så jag har en bra bas även för att driva mer traditionella landstingsfrågor.

Fråga mig bara inte vad jag ska bli när jag blir stor! För det har jag ingen aning om... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar